Нахлуване в пейзажа

Галерия „Сердика” представя проф. д-р Аделина Попнеделева с нейната изложба живопис –  „Нахлуване в пейзажа“. Експозицията ще се проведе от 21 октомври до 20 ноември 2020 г. в арт пространството на Женски пазар.

Художничката използва маслени, акрилни и акварелни бои върху платно, а в някои от картините присъстват колажирани редимейд (ready-made) обекти и бродерия.

„Попаднах в една градина, в която мечета, тигърчета и маймунки бяха разположени върху клоните на дърветата, под храстите, на тревата. Внучето било пораснало, но на баба му било свидно да изхвърли милите плюшковци…“, споделя авторката и уточнява, че това е сюжетът на изложбата, а темата е невинността. Онази невинност, която децата загубват когато бъдат обучени в понятията за „добро“ и „зло“, за „правилно“ и „неправилно“, за „красиво“ и „грозно“, за „естетика и кич“, когато вече са в света на двойствеността.

Според Аделина Попнеделева играчките са символ на детството, както и на носталгията по този  най-невинен период от нашия живот. Тъй като в голямата си част са направени от възрастни хора, те всъщност показват променящото се разбиране за невинност на порасналите вече деца.

„Използването на детската невинност е явление, което има своите прояви отдавна, както чрез образи на деца-герои, които са експлоатирани за идеологически цели, така и за лансиране на супер комерсиални модели на поведение например от компанията Уолт Дисни, от създателите на куклите Барби и Кен, от авторите на комикси и играчки в стил „аниме“, споделя авторката и допълва, че ако в по-романтични времена суровата дива природа е била символ на възвишеното, в съвременния цивилизован свят пейзажът е по-скоро културен, създаден с намесата на хората в природните дадености.

И въпреки това, според нея, в изкуството продължава да се налага позицията, че за да се доближиш до възвишеното произведенията непременно трябва да бъдат драматични, дори трагични, с преобладаващи  мрачни, дори заплашителни и зловещи тонове, а  естетическа позиция свързана с красотата и радостта от живота се смята едва ли не за комерсиална.

„Нахлуването на играчките в пейзажа е нашествие на човешки представи в сътворения от хората свят, динамиката на понятията за „добро“ и „зло“ – съпротива срещу наложени критерии и може би желание за завръщане към невинността“, казва още тя.

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart